ΜΑΡΚΙΔΟΥ Τερέζα
Η τέχνη και η εκπαίδευση ως εργαλείο µνήµης και υπεράσπισης πανανθρώπινων αξιών. Παραδείγµατα από την Κυπριακή εκπαίδευση.
Περίληψη
Η τέχνη είναι µια παραγωγική ενσώµατη διαδικασία, µέσα από την οποία δηµιουργούνται ιδέες, στάσεις και ταυτότητες. Σύµφωνα µε τους Dewey (1980) και Greene (1995), η ενσώµατη εµπειρία µέσω της τέχνης θεωρείται η επαγρύπνηση της συνειδητότητας του θεατή µέσα από την αισθητική εµπειρία µε ένα έργο τέχνης, η οποία µετατρέπεται κατ’ επέκτασιν σε εµπειρία ζωής. Η παρούσα εισήγηση εστιάζει στην αξιοποίηση του µαθήµατος της τέχνης ως ενός δηµοκρατικού συστήµατος µάθησης, µέσα από το οποίο τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή µε το έργο κορυφαίων Κύπριων δηµιουργών και µέσα από τα έργα τέχνης, να γνωρίσουν τα ιστορικά γεγονότα του 1974, να προβληµατιστούν, να συγκινηθούν αλλά και να ενεργοποιηθούν για να αναλάβουν δράση απέναντι στα κοινωνικά προβλήµατα του τόπου τους.
Η εισήγηση θα επικεντρωθεί επίσης σε διδακτικά παραδείγµατα και δράσεις που εφαρµόστηκαν σε σχολεία της Κύπρου και αφορούν στην αξιοποίηση της τέχνης για την ανάπτυξη κριτικά σκεπτόµενων και ενεργών πολιτών.